Sprawozdanie Zarządu z działalności
za okres od 01.01.2021 do 31.12. 2021 roku
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
2
Spis treści
Informacje określone w przepisach o rachunkowości ............................................................ 3
Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno finansowych oraz zdarzeń o
nietypowym charakterze, a także perspektywy w najbliższym roku obrotowym .................. 3
Istotne czynniki ryzyka i zagrożenia ze wskazaniem ich zagrożenia dla Spółki ................... 6
Cele i zasady zarządzania ryzykiem finansowym .................................................................. 8
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego oraz systemów kontroli
wewnętrznej i zarządzania ryzykiem ................................................................................... 11
Wskazanie postępowań toczących się przed sądami ............................................................ 12
Informacje o podstawowych produktach, towarach i usługach, a także rynkach zbytu i
zmianach w tym zakresie w danym roku obrotowym .......................................................... 12
Informacje o rynkach zbytu i źródłach zaopatrzenia z określeniem uzależnienia od jednego
odbiorcy lub dostawcy ......................................................................................................... 13
Informacje o umowach znaczących ..................................................................................... 13
Powiązania organizacyjne i kapitałowe z innymi podmiotami oraz główne inwestycje wraz
z opisem ich finansowania ................................................................................................... 14
Informacja o istotnych transakcjach zawartych z podmiotami powiązanymi na innych
warunkach niż rynkowe ....................................................................................................... 14
Informacja o zaciągniętych lub posiadanych pożyczkach i kredytach................................. 14
Informacja o udzielonych pożyczkach ................................................................................. 15
Informacje o udzielonych lub otrzymanych gwarancjach i poręczeniach ........................... 15
Informacje o emisji papierów wartościowych w okresie objętym raportem ....................... 16
Objaśnienie różnic między prognozami, a osiągniętymi wynikami finansowymi ............... 16
Ocena i uzasadnienie sposobu zarządzania zasobami finansowymi, zdolności
wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań oraz określenie zagrożeń z tym związanych
i działań jakie podjęto w celu im przeciwdziałaniu ............................................................. 17
Ocena realizacji zamierzeń inwestycyjnych w porównaniu do posiadanych środków z
uwzględnieniem możliwych zmian w strukturze finansowania ........................................... 18
Ocena wpływu czynników o nietypowym charakterze na wynik Spółki ............................. 18
Charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju
przedsiębiorstwa i perspektyw rozwoju z uwzględnieniem elementów wypracowanej
strategii rynkowej ................................................................................................................. 19
Opis zmian w zasadach zarządzania przedsiębiorstwem ..................................................... 22
Umowy z osobami zarządzającymi przewidujące rekompensaty z tytułu zakończenia
współpracy ........................................................................................................................... 23
Wartość wynagrodzeń, nagród i korzyści należnych osobom zarządzającym i nadzorującym
.............................................................................................................................................. 23
Akcje Spółki posiadane przez osoby nadzorujące i zarządzające: ....................................... 24
Informacje o umowach mogących zmienić proporcje posiadanych akcji ............................ 24
Informacje o kontroli programów akcji pracowniczych ...................................................... 24
Dane odnośnie daty zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdania
oraz łącznej wysokości wynagrodzenia wynikającego za badanie sprawozdania
finansowego ......................................................................................................................... 24
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
3
Eurotel S.A. z siedzibą w Gdańsku przy ul. Myśliwska 21, wpisana do rejestru przedsiębiorców Krajowego
Rejestru Sądowego, prowadzonego przez Sąd Rejonowy Gdańsk-Północ w Gdańsku, VII Wydział
Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego pod numerem KRS 0000258070, Regon: 191167690, NIP:
586-158-45-25, powstała 1 czerwca 2006 r. jako kontynuacja Eurotel Sp. z o.o. która rozpoczęła
działalność we wrześniu 1996 r.
Od 30 czerwca 2010 roku kapitał zakładowy Spółki wynosi 749 651 PLN w całości wniesiony i opłacony.
Ewidencja księgowa prowadzona jest na zasadach określonych w MSR od stycznia 2008 roku.
Szczegółowe zestawienie finansowe zawarte jest w sprawozdaniu finansowym załączonym do Raportu
Rocznego za 2020 rok.
Na dzień 31.12.2020 roku Emitent sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe, z uwagi na fakt
posiadania 100% udziałów w Viamind Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie od 1 stycznia 2013 roku.
Zakup 70% udziałów tej spółki przez Eurotel SA nastąpił w 2009 roku.
1 października 2015 roku Emitent dokonał zakupu 40% udziałów w spółce Soon Energy Poland Sp. o.o.
której przedmiotem działania jest oferowanie usług związanych z energią odnawialną.
Wynik tej spółki jest również konsolidowany za 2021 rok.
W dniu 5 czerwca 2019 roku Emitent kupił od dotychczasowego wspólnika 60 udziałów tej spółki po cenie
nominalnej 100 korzystając z posiadanego prawa pierwokupu. Obecnie Emitent posiada 46% udziałów
w tej spółce.
Spółka 2Way Sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku w której Eurotel SA posiada 100% udziałów nie jest
przedmiotem konsolidacji ze względu na brak prowadzonej aktywnej działalności gospodarczej.
Informacje określone w przepisach o rachunkowości
Informacje na ten temat zawarte w niniejszym sprawozdaniu lub pozostałych elementach Raportu
Rocznego za 2021 rok.
Omówienie podstawowych wielkości ekonomiczno finansowych oraz zdarzeń o
nietypowym charakterze, a także perspektywy w najbliższym roku obrotowym
Jedną z podstawowych pozycji określających efektywność działania Eurotel SA są „przychody ze
sprzedaży produktów”. Ewidencjonowane tu przede wszystkim prowizje za umowy i aneksy do nich,
które podpisywane z klientami operatora T-Mobile w salonach sieci Eurotel (lub Play w przypadku
spółki zależnej Viamind Sp. z o.o.). Ewidencjonowane tu również prowizje za sprzedaż usług operatora
telewizji Canal+ (dawniej Platformy „nc+”) oraz inne mniejsze jednostkowo pozycje, związane z
refakturowaniem niektórych kosztów (np. czynszów).
Prowizja od operatora sieci T-Mobile jest rozliczana w okresach miesięcznych do 10 dnia następnego
miesiąca, w którym podpisano umowę. Wypłacane jest 100% należnej prowizji za umowy i aneksy.
Prowizja za umowy uzależniona jest od realizacji planu i poziomu realizacji oceny jakościowej.).
Od października 2021 również prowizja za aneksy uzależniona jest od tych parametrów.
Termin płatności biegnie od momentu dostarczenia prawidłowo wystawionej faktury.
Prowizja zależy od uzyskiwanej marży, dlatego ważna jest wartości abonamentu i czasu trwania danego
kontraktu (lub aneksu). Wpływ na prowizję również, czy umowa dotyczy samej usługi, czy równi
sprzętu (np.: telefonu, tabletu, komputera, zegarka) i w zależności od wartości tego sprzętu zmienia się
wysokość prowizji. Parametr ten ulega częstym modyfikacjom w ciągu roku, więc nie można wskaz
oczekiwanej w tym zakresie stałej strategii sprzedażowej.
Do października 2021 funkcjonował system na punktowy. Transakcje miały nadawane przez operatora
punkty, które wpływały na wysokość prowizji.
Od października 2021 operator powrócił do systemu wartościowego, do realizacji planu wliczać zaczęły
się również aneksy.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
4
Istnieją jeszcze dodatkowe składniki prowizyjne i jest to wynagrodzenie dodatkowe za osiągnięcie
określonych przez operatora parametrów sprzedaży, które również zmieniają się w czasie.
Umożliwiona została również dodatkowa opcja sprzedaży przez telefon, czyli za pośrednictwem infolinii.
Przy podpisywaniu kolejnych aneksów ważne jest, aby ich wartość nie była niższa niż dotychczasowa,
bo wtedy wpływa to na obniżenie wynagrodzenia prowizyjnego.
Ostatnim elementem składowym prowizji są elementy jakościowe, które warunkują
otrzymanie obniżonej, pełnej lub wyższej prowizji po osiągnięciu określonego progu jakościowego
przez dany punkt sprzedaży.
Wypłata obecnie funkcjonujących składników prowizyjnych następuje w cyklach miesięcznych, z
przesunięciem części ich wypłaty na później, co dotyczy np. premii dodatkowych.
Prowizje za umowy podlegają rekalkulacjom w dwóch okresach, zaś prowizje za aneksy podlegają
rekalkulacjom po jednym okresie. Rekalkulacje ównie uzależnione od tego, czy klient nadal
korzysta z sieci komórkowej i czy dostarczono wszystkie potrzebne dokumenty do umów.
Prowizja należna dla partnerów sieci Eurotel jest wypłacana na podstawie zestawienia od operatora,
którą otrzymuje Eurotel (bądź Viamind) i na tej podstawie wystawianych przez partnerów faktur. Koszty
te stanowią koszt zakupu usług obcych, w sprawozdaniu z całkowitych dochodów prezentowane są w
pozycji „koszt wytworzenia sprzedanych produktów”.
Kategoria „sprzedaż towarów” wykazuje wielkość sprzedanych towarów głównie telefonów
komórkowych i akcesoriów do nich, w ramach współpracy z operatorem jak i niezależnie od niej. Na
telefonach z tzw. abonamentem Spółka nie uzyskuje marży w przypadku sprzedaży razem z umową. W
przypadku sprzedaży bez abonamentu marża jednak już występuje.
Obecnie sprzedaż telefonów promocyjnych prowadzona jest w oparciu o system rozliczeń za towar na
zasadzie „towaru obcego” sprzedaż towaru będącego własnością T-Mobile i na rzecz T-Mobile przy
zastosowaniu obcych kas fiskalnych działających w ramach sieci Eurotel. Tylko część towaru
sprzedawana jest jako towar własny Eurotel SA.
Większość telefonów oferowanych w salonach sieci Eurotel jest własnością T-Mobile i dopiero po 720
dniach, jeśli nie jest sprzedana, staje swłasnością Eurotel na podstawie wystawionych faktur, ale nadal
może zostać sprzedana. Te telefony które są własnością T-Mobile nie są ewidencjonowane w obrotach
za sprzedaż towarów i nie obciążają magazynu.
Telefony można jednak sprzedawać również bez abonamentu jako typowy towar handlowy i to zarówno
jako sprzedaż gotówkową jak i na raty.
Na zwiększenie przychodów z tytułu sprzedaży towarów w 2021 roku, największy wpływ miał wzrost
sprzedaży produktów Apple i obroty generowane w tym segmencie działalności. Zwiększyło to też stany
magazynowe, gdyż towar ten jest wysokowartościowy.
Zatrudnienie na podstawie umów o pracę w Eurotel SA wynosiło na koniec 2021 roku 218 osób, zaś na
koniec 2020 roku były to również 223 osób. Stabilizacja poziomu zatrudnienia związana jest z brakiem
nowych otwarć punktów sprzedaży i zmianą struktury sprzedaży sieci salonów asnych, które zostały
przekazane częściowo partnerom handlowym.
W praktyce liczba używanych przez indywidualnych ytkowników kart SIM jest mniejsza niż
raportowana przez operatorów, gdyż część z aktywnych kart jest kartami firmowymi, a wiele kart służy
do obsługi różnego rodzaju urządzeń m2m (alarmów, zdalnych urządzeń pomiarowych, GPS itp.).
Oznacza to, że istnieje jeszcze pewien potencjał dla dalszej sprzedaży nowych kart. Ten mechanizm
najczęściej dotyczy obecnie sprzedaży kart z internetem (do obsługi przesyłania danych).
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
5
W ostatnim okresie zauważyć można tendencję do mniejszej migracji klientów między poszczególnymi
operatorami, co wynika z większej dbałości o posiadana bazę klientów przez operatorów i świadczy o
większej dojrzałości rynku. Nie ma już tak widocznych „wojen cenowych” na oferty, a raczej pojawia się
tendencja do akumulowania posiadanych zasobów.
Nie bez znaczenia jest zmiana struktury wiekowej potencjalnych użytkowników. Dla kolejnego
pokolenia, coraz bardziej niezbędne jest posiadanie telefonu komórkowego, a próg wieku wejścia stale
ulega obniżaniu.
Rynek kart SIM jest już jednak na tyle dojrzały, że nie należy oczekiwać znaczących dynamik zmian w
ilości kart SIM.
Wprowadzanie „wirtualnych” e-Sim kart pozwala na duplikowanie posiadanych numerów przez
dotychczasowych użytkowników, którzy wykorzystują te karty w nowoczesnych i często kolejnych
urządzeniach.
W kategorii producentów telefonów komórkowych z którymi współpracuje spółka, Apple jest wiodącym
na rynku i zajmuje miejsca w pierwszej trójce na świecie w zależności od okresu brania czy też
kategorii porównawczej.
Warto zwrócić uwagę na systematyczny wzrost znaczenia usług niegłosowych w przychodach
operatorów, co związane jest z jednej strony z coraz lepszą ofertą na dostęp do mobilnego Internetu
(zarówno cenową jak i jakościową) oraz dominacji w udziale rynkowym przez smartfony, które do
wykorzystania swojej pełnej funkcjonalności potrzebują dostępu do sieci bezprzewodowej. Operatorzy
starają s również prezentować oferty konwergentne, które oferując więcej możliwości dla klienta
jednocześnie bardziej go wiążą ze sobą. Korzyścią dla klienta w takich ofertach jest zwykle atrakcyjny
upust od ceny łącznej za wszystkie oferowane usługi.
Przykładem takich usług jest stały dostęp do Internetu czy też usługi telewizyjne.
Coraz powszechniejsze wprowadzanie standardów 5G a wiec bardzo szybkiego internetu mobilnego,
powodować będzie pojawienie się kolejnych zastosowań telefonii mobilnej, które do tej pory
ograniczane były barierą przepustowości. Większość obecnie oferowanych na rynku urządzeń posiada
możliwość korzystania z sieci 5G, które zasięg systematycznie rośnie. Starsze standardy jak 3G są
powoli wyłączenie z eksploatacji przez operatorów.
Charakterystyka struktury aktywów i pasywów jednostkowego sprawozdania
finansowego, w tym z punktu widzenia płynności emitenta
Zysk netto Eurotel SA za rok obrotowy 2021 wynosi 20.062 tys. zł, odpowiednio za rok 2021 wynosił
16.066 tys. zł. Suma bilansowa na dzień 31.12.2021 r. wynosi 130.424 tys. zł, w roku ubiegłym wynosiła
123.642 tys. zł. Zmiany w kapitale własnym ogółem za rok 2021 r. wynoszą (-) 3.178 tys. zł, za rok 2020
r. wynosiły (+) 16.066 tys. zł. Zmiany środków pieniężnych w roku 2021 (+) 2.553 tys. zł, w roku 2020
odpowiednio (-) 8.155 tys. zł.
Aktywa trwałe Eurotel SA na dzień 31 grudnia 2021 r. osiągnęły poziom 47,3 mln zł w porównaniu do
47,6 mln zł na dzień 31 grudnia 2020 r. Tym samym stanowiły one 36,3% aktywów ogółem w roku
2021 oraz odpowiednio 38,48% aktywów ogółem roku 2020.
Aktywa obrotowe Eurotel SA na dzień 31 grudnia 2021 r. wyniosły 83,1 mln w porównaniu
do 76,1 mln na dzień 31 grudnia 2020 r. Tym samym stanowiły one 63,7% aktywów ogółem w roku
2021 oraz odpowiednio 61,5% aktywów ogółem roku 2020.
Pasywa: Kapitał własny Eurotel SA na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz 31 grudnia 2020 r. wyniósł
odpowiednio 66,1 mln zł oraz 69,3 mln zł i stanowił odpowiednio 50,7% i 56,0% pasywów ogółem.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
6
Zobowiązania długoterminowe Eurotel SA na dzień 31 grudnia 2021 r. oraz 31 grudnia 2020 r.
wyniosły odpowiednio 13,1 mln oraz 13,7 mln i stanowiły odpowiednio 10,0 i 11,1% pasywów
ogółem. Główną pozycję zobowiązań długoterminowych stanowią zobowiązania z tytułu umów najmu,
wycenionych według MSSF16.
Zobowiązania krótkoterminowe dotyczące umów najmu na dzień 31 grudnia 2019 roku wyniosły 6,4
mln zł, na dzień 31.12.2020 roku wynosiły 6,2 mln zł.
Stabilność działania Spółki w dłuższej perspektywie czasu, to strategia uniezależniania się od
jednego podmiotu jak i branży.
Współpraca z Apple i uzyskanie statusu Autoryzowanego Dystrybutora tej marki od 2013 roku, pozwoliła
na zbudowanie sieci sprzedaży salonów klasy Premium. Działalność ta jest prowadzona jest pod własną
marką iDream. Oprócz tego współpraca ta pozwala na jej rozwijanie również w innych obszarach
związanych z obsługą klienta jak serwis sprzętu, rozwiązania biznesowe (w szczególności
finansowanie), czy edukacja.
Serwis sprzętu Apple również pod marką iDream jest ogólnopolskim serwisem i posiada autoryzacdo
dokonywania napraw gwarancyjnych i pogwarancyjnych sprzętu Apple. Sieć serwisowa liczyła siedem
serwisów i pięć punktów odbioru zlokalizowanych w salonach iDream. Serwis obsługuje klientów
detalicznych, ale również instytucjonalnych (np. ubezpieczyciele, większe korporacje) z którymi
podpisane umowy o tego rodzaju usługi. Uzyskanie statusu Premium przez serwisy iDream jest
potwierdzeniem ich najwyższych standardów obsługi.
Świadczenie usług serwisowych pozwala na bardziej kompleksową i lepszą jakościowo obsługę klienta,
a jednocześnie stanowi istotny element wzrostu przychodowości segmentu iDream.
W związku z zaistniałą sytuacją pandemiczną oraz zmianami w preferencji dotyczących sposobu
zakupów przez klientów, nastąpił dynamiczny wzrost sprzedaży w sklepie internetowym iDream.pl.
Przychody sklepu w okresie zamknięcia gospodarki zwiększały się o kilka razy w stosunku do
normalnego okresu. Zwiększone sprzedaż w tym kanale nie była jednak w stanie zrekompensować
utraconych korzyści w związku z zamknięciem stacjonarnej sieci sprzedaży.
Działalność w ramach współpracy z Apple na koniec 2021 roku oparta była na sieci 11 salonach klasy
Premium. Salon w Łodzi został otwarty w połowie roku i był przeniesiony z innej lokalizacji, która została
zlikwidowana. W ramach iDream istnieje również biuro handlowe wraz z serwisem do obsługi
biznesowej znajdujące się w Warszawie.
Istotne czynniki ryzyka i zagrożenia ze wskazaniem ich zagrożenia dla Spółki
Istotne czynniki ryzyka dotyczą stabilności wielkości sieci sprzedaży oraz warunków jej funkcjonowania.
Czynniki te zależne są w największym stopniu od operatora, który ustala warunki współpracy, nadaje
autoryzacje i ma prawo do ich cofnięcia. Warunki finansowe (prowizje i zasady ich wypłacania), również
zależą od decyzji operatora, choć w pewnym stopniu muszą one uwzględniać również istniejące warunki
rynkowe obowiązujące np. w innych sieciach komórkowych oraz umożliwiać utrzymanie sieci sprzedaży.
Zapisy w umowach z partnerami zawierają klauzule dotyczące 12 miesięcznego okresu wypowiedzenia,
co pozwala zabezpieczyć sieć przed niekontrolowanymi zmianami wewnętrznymi w sieci sprzedaży. Taki
sam okres wypowiedzenia zawarty jest również w umowie z operatorami i gwarantuje ciągłości działania
w okresie 12 miesięcy w przypadku ewentualnego wypowiedzenia umowy agencyjnej. Nie istnieją
obecnie jednak takie przesłanki.
Ostatnie wydarzenia związane z sytuacja pandemiczną potwierdziły, że funkcjonowanie sieci sprzedaży
opartej na partnerach takich jak Eurotel SA, pozwala na zachowanie możliwości obsługi klientów w
sytuacji, kiedy większość salonów bezpośrednio prowadzonych przez operatora (głównie w dużych
galeriach handlowych) jest zamkniętych na skutek wspomnianych ograniczeń.
W przypadku wypowiedzenia przez operatora umowy na konkretny punkt sprzedaży należący do
partnera sieci Eurotel, takie wypowiedzenie przenoszone jest na tego partnera bezpośrednio przez
Eurotel.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
7
Rynek na jakim działa spółka w większości przypadków jest rynkiem regulowanym i zamkniętym.
Oznacza to, że trudno jest nowym podmiotom wejść na taki rynek, a warunki jego funkcjonowania
określane co prawda pośrednio rynkowo, ale w większości sytuacji jednak bezpośrednio sterowane
przez danego partnera jak np. operatora telekomunikacyjnego. Wprowadzane oferty promocyjne mogą
zaburzać naturalne procesy rynkowe i powodować, że w słabych miesiącach może się pojawić dobra
sprzedaż i odwrotnie.
System prowizyjny ma natomiast bezpośredni wpływ na efektywność ekonomiczną poszczególnych
salonów. Dochodowość salonów nie musi być jednak bezpośrednio z nim związana salony mogą być
dochodowe nawet jeśli oferta operatora nie jest najlepsza w danym okresie lub rynek nie jest nastawiony
pokonsumpcyjnie. Zwykle jednak występuje odwrotna sytuacja, to znaczy oferta operatora nie zawsze
jest dobrze przyjmowana przez rynek (co może wynikać np. z lepszych ofert u konkurencji lub innych
czynników). Na pewno jednak dobra oferta i dostosowany do niej przekaz marketingowy, pozwalają na
lepsze postrzeganie oferty i przez to zwiększają potencjalną ilość klientów jaką można obsłużyć. W takiej
sytuacji, nawet mniej doskonały system rozliczeń może być wystarczający, aby zapewnić oczekiwany
poziom przychodów dla sieci sprzedaży. Reasumując, nie istnieje jeden czynnik gwarantujący osiąganie
konkretnych rezultatów sprzedażowych i zwykle jest to ich kompleks, występujący w odpowiedniej
proporcji i czasie.
Dodatkowy wpływ na wyniki oprócz powyższych czynników ma również nasycenie rynku oraz sytuacja
makroekonomiczna. Pierwszy z czynników jest czynnikiem zewnętrznym, niezależnym od Eurotel. W
zależności od odbioru oferty operatora i jej atrakcyjności na rynku, Spółka osiąga w danym okresie lepsze
lub gorsze wyniki sprzedaży i jest to czynnik o większym wpływie niż nasycenie rynkowe. Dobra oferta
jest w stanie sprowokować wyższy popyt mimo istniejącego nasycenia. Do czynników zewnętrznych
należy również zaliczyć sytuację w samym otoczeniu rynkowym. Koszt nabycia telefonu komórkowego
nie jest już dzisiaj co prawda barierą dla klienta, zwłaszcza przy możliwości nabycia go za pomocą
finansowania zewnętrznego, jednak chęć do zakupów klientów jest odzwierciedleniem ogólnej sytuacji
na rynku. Korzystanie z telefonii mobilnej jest obecnie niezbędne dla prowadzenia jakiejkolwiek
aktywności nie tylko zawodowej, ale i prywatnych kontaktów. Okres izolacji i zamknięcia gospodarki
jeszcze dobitniej wykazał znaczenie technologii mobilnej nie tylko w pracy, ale i w życiu. Trudno sobie
było wyobrazić w tym czasie codzienne funkcjonowanie lub pracę bez możliwości komunikacji na
odległość. Obecnie telefonia korkowa nie ma alternatywnego konkurenta w sposobie mobilnego
komunikowania się. To czynniki wpływające osłabiająco na negatywne oddziaływanie elementów
zewnętrznych. Dalszy rozwój technologii zarówno, jeśli chodzi o funkcjonalności sprzętu jak i coraz
wyższą szybkość przesyłania danych w sposób mobilny (5G), skutkować będą rozszerzaniem rynku na
skutek większej ilości potencjalnych zastosowań lub zastępowaniem przez technologie mobilne już
istniejących rozwiązań. Nowe projekty jak e-SIM, czy płatności za pomocą telefonów, to kolejne etapy
rozwoju technologicznego i wiązania się z klientem poprzez coraz szerszą funkcjonalność zastosowań.
Konkurencja wśród operatorów telefonii komórkowej przejawia się z jednej strony na coraz bardziej
rozbudowanej ofercie kilku połączonych w pakiety usług, a z drugiej strony na zachętach dla klientów
innych sieci, do zmiany operatora. Oferty łączonych usług to różne treści jakie można nabyć dodatkowo
oprócz łączności głosowej, czy dostępie do Internetu jak przechowywanie i transfer danych w chmurach,
oferta sprzedaży energii (i innych mediów), telewizja i portale muzyczne oraz dostęp do różnych
rozwiązań nie tylko mobilnych, ale i stacjonarnych. W większości przypadków oferta jednak oparta jest
na podstawowej usłudze w postaci transmisji głosowej i internetowej (cyfrowej).
Promowanie cech wyróżniających danego operatora jak np. najlepszy zasięg (coraz mniej istotny w
związku z dobrym pokryciem siecią przez każdego operatora), najlepsza jakość transmisji danych
(szczególnie istotne w przypadku internetu i transmisji danych), czy jej szybkość (5G), elementami
mającymi dodatkowo przekonać do wyboru oferty tego aśnie operatora. Wynika to z faktu, że oferty
działających na rynku operatorów są jednak w dużej mierze porównywalne lub różnice między nimi
już niewielkie.
Niezależnie od powyższych czynników, wyniki sprzedaży można poprawić dzięki dobremu i odpowiednio
intensywnemu przekazowi marketingowemu.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
8
Cele i zasady zarządzania ryzykiem finansowym
Czynniki ryzyka finansowego
Działalność prowadzona przez spłkę naraża ją na różne ryzyka finansowe: ryzyko rynkowe (obejmujące
ryzyko walutowe i cenowe), ryzyko kredytowe oraz ryzyko utraty płynności. Ogólny program zarządzania
ryzykiem ma na celu minimalizować potencjalnie niekorzystne wpływy na wyniki finansowe EUROTEL
S.A. Zarząd na bieżąco ustala zasady zarządzania ryzykiem oraz politykę dotyczącą konkretnych
dziedzin.
Główne obszary ryzyka występujące w działalności spółki można podzielić na ryzyko zewnętrzne i
wewnętrzne.
Ryzyko wewnętrzne, to przede wszystkim ryzyko kredytowe (kredyt kupiecki) związane ze współpracą
z partnerami tworzącymi włassieć sprzedaży. Spółka zabezpiecza się przed tym ryzykiem otrzymując
od kontrahentów zabezpieczenia w formie weksli lub innych instrumentów (gwarancje, poręczenia,
wpisy na hipoteki itp.).
Podobne ryzyko dotyczy innych odbiorców towaru, a ryzyko to ograniczane jest poprzez obrót
gotówkowy lub przedpłaty za towar (zwłaszcza w przypadku nowych kontrahentów). Stosowane są też
mechanizmy oferowane przez wyspecjalizowane instytucje jak ubezpieczyciele wierzytelności.
Nie są praktykowane instrumenty w postaci factoringu ze względu na wysokie ich koszty w stosunku do
stosowanych marż handlowych i wynikający z tego brak praktycznego zastosowania w związku ze
specyfiką rynku na jakim działa Spółka.
Ryzyko zewnętrzne to ryzyko związane ze zmniejszeniem rynku lub jego siły nabywczej oraz ryzyko
wzrostu znaczenia konkurencji.
Ryzyko rynkowe jest związane ze zwiększonym nasyceniem rynku użytkownikami telefonów
komórkowych. Obecnie praktyka gospodarcza wskazuje jednak na prawidłowość wymiany telefonu
komórkowego w przedziale 2 do 3 lat, a więc wystarczającym dla zapewnienia cykliczności sprzedaży.
Ryzyko konkurencji na rynku związane jest z działalnością innych operatorów, czy producentów sprzętu,
którzy intensywnie oddziaływają na rynek oraz innych kanałów sprzedaży w ramach tego samego
operatora czy producenta. Powodować to może ograniczenie wielkości sprzedaży, a skutkować będzie
zmniejszeniem przychodów i zysków.
Istnieje równiryzyko zewnętrzne związane z uzależnieniem od jednego dostawcy, którym jest np.
operator sieci komórkowej lub producent (i wynikającej z tego małej możliwości negocjowania warunków
współpracy) oraz od uzależnienia się od jego oferty, która nie zawsze może być wystarczająco
atrakcyjna dla rynku. Spółka wspomaga ofertę rynkową danego partnera handlowego swoją wartością
dodaną poprzez realizację wytycznych dotyczących oczekiwanych celów i standardów obsługi klienta.
Od operatora czy producenta sprzętu (telefonów) zależy jednak w największym stopniu ostateczny efekt
sprzedażowy.
Ograniczenia dotyczące wielkości sieci, jak i uzależnienie od jednego dostawcy jest częściowo
niwelowane przez możliwość współpracy i rozwoju również w ramach sieci innych operatorów, jeśli
działalność taka nie jest prowadzona przez jeden i ten sam podmiot gospodarczy. Eurotel SA
skorzystała z tego prawa przejmując sieć działającą w ramach operatora PLAY, tworząc Grupę
Kapitałową ze spółką Viamind Sp. z o.o.. Ta sama spółka prowadzi również sprzedaż w sieci salonów
MiMarkt z ofertą Xiaomi.
Współpraca w innych obszarach działania i rosnąca skala tego zjawiska oraz podejmowane kroki w celu
poszukiwania kolejnych aktywności, mają służyć minimalizowaniu wspomnianego efektu uzależnienia
od jednego partnera. Przykładem tego jest m.in. współpraca z Apple i prowadzenie sieci salonów
sprzedaży tego producenta. Prowadzone działania w celu rozwijania i dalszego zacieśniania tej
współpracy jak dalszy rozwój serwisu sprzętu Apple (czyli obszar usług, a nie sprzedaży) oraz oferty dla
biznesu.
W opinii Zarządu obecnie nie istnieje jeden dominujący partner, z którym prowadzona obecnie
działalność handlowa jest ze względu na swoją skalę działania przeważająca nad innymi i stwarzająca
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
9
przez to zagrożenie całkowitego uzależnienia s od takiego partnera i wynikające z tego ryzyka w
szczególności związane z dalszym funkcjonowaniem danej spółki. Brak takiego uzależnienia dotyczy
nie tylko kontrahenta ale i branży, gdyż spółka współpracuje z producentami sprzętu jak i operatorami
telekomunikacyjnymi.
Ryzyko rynkowe
Ryzyko zmiany kursów walut
Przychody i koszty spółki wyrażone są w walucie polskiej. Natomiast część kosztów z tytułu czynszów
określana jest zwykle w EURO, która jest walutą najczęściej stosowaną w umowach najmu zwłaszcza
w przypadku wynajmujących powierzchnie w galeriach handlowych. Istnieje element ryzyka związany z
wahaniem kursu waluty. Zniknięcia tego czynnika nastąpi po wejściu Polski do strefy Euro.
Ryzyko walutowe dotyczy salonów własnych, a ich udział w całości sieci sprzedaży wynosi ok. 25-30%.
Nawet przy założeniu, że większość z nich jest wyliczana w walucie, wpływ tego czynnika nie powinien
być kluczowy dla wyniku całej sieci.
W działalności gospodarczej związanej z obrotem towarem i rozliczeniami, ryzyko walutowe praktycznie
nie występuje, gdyż towary kupowane zwykle już przeliczone na złotego przez polskich
dystrybutorów. W przypadku transakcji zagranicznych, praktykuje się szybkie transakcje rozliczające
daną operację handlową w jak najkrótszym czasie, dzięki czemu możliwe jest zminimalizowanie
wystąpienia różnic w kursach walut. Osiąga się to poprzez ustalanie kursów transakcyjnych lub
przedpłaty za towar. Transakcji tego rodzaju niezależnie od wspomnianych mechanizmów jest w
praktyce jednak niewiele.
Ryzyko zmiany stopy procentowej
Ryzyko zmiany stopy procentowej wywołane zmianami rynkowych stóp procentowych dotyczy przede
wszystkim zobowiązań z tytułu leasingu finansowego opartych o zmienną stopę procentową. Ze
względu na niską wartość zobowiązań z tytułu leasingu finansowego oraz stabilność stóp kredytowych,
ryzyko zmiany rynkowych stóp procentowych było nieznaczne. Obecnie sytuacja będzie ulegała zmianie
i ryzyko to będzie większe (jak również koszty takiej działalności), ale w przypadku spółki skala tych
kosztów jest niewielka.
Stopy kredytowe jakie spółka wynegocjowała są na niskim poziomie, co w połączeniu z niskimi stopami
referencyjnymi na rynku powodowało, że koszt pieniądza był stosunkowo atrakcyjny i pozwalał na
bezpieczne finansowanie bieżących potrzeb w tym zakresie. Obecnie sytuacja uległa jednak
diametralnej zmianie i w 2022 roku należy spodziewać się znaczącego wzrostu kosztów obsługi
finansowej. Spółka wykorzystuje własne środki obrotowe lub posiłkuje się kredytami kupieckimi dla
prowadzenia działalności gospodarczej więc ryzyko zmiany stóp procentowych jest w ich przypadku
niewielkie.
Ryzyko cenowe
Ceny na produkty promocyjne i dotyczące oferty operatora, ustalane ogólnie przez operatora sieci
komórkowej. Ceny elektroniki użytkowej (a zwłaszcza telefonów) na wolnym rynku (nie promocyjne),
podlegają szybkim i częstym zmianom. Zakup większej ilości takiego towaru jest korzystny ze względu
na możliwość otrzymania lepszego rabatu oraz posiadanie pełnej oferty w sytuacji jego braków na rynku.
Zwiększa to jednak ryzyko, że nie uda się wyprzedać zapasu, przed obniżką ceny takiego towaru lub
zostanie się z zapasem, który trudno będzie sprzedać w sytuacji, kiedy poprawi się dostępność danego
towaru i zmieni się jego cena.
Towar służący do sprzedaży w salonach iDream jest w pewnym stopniu zabezpieczony przed ryzykiem
utraty jego wartości, gdyż występuje częściowy mechanizm ochrony stanów magazynowych.
Obwarowany jest on jednak pewnymi warunkami, których spełnienie należy do zadań Eurotel, ale i tak
nie zabezpiecza w każdym przypadku przed wspomnianymi zmianami cen w pełni.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
10
Ryzyko kredytowe
Ryzyko kredytowe dotyczy wszystkich transakcji sprzedaży, ale szczególnie związane jest z
rozliczeniami z partnerami sieci, gdyż ostateczna wartość zadłużenia jest możliwa do określenia dopiero
po pewnym czasie, co związane jest z rozliczeniami różnic w cenach telefonów. Spółka prowadzi
bieżący monitoring sytuacji finansowej odbiorców, jak również starają się prognozować możliwe
zadłużenia. Odbywa s to poprzez zarządzanie limitami kredytów kupieckich dla odbiorców oraz
terminami płatności. W tych analizach uwzględnia się historyczne poziomy sprzedaży danego partnera
oraz jego potencjał na rynku.
Zabezpieczenia rozliczeń stanowią dodatkowo weksle lub poręczenia osób fizycznych, czy też
gwarancje bankowe w przypadku niektórych, większych podmiotów. Istnieje procedura nawiązywanie
współpracy z nowymi partnerami, która pozwala na zmniejszenie poziomu takiego ryzyka.
Ryzyko utraty płynności
Zarząd monitoruje wykorzystanie i dostępność środków obrotowych spółki na podstawie
przewidywanych przepływów pieniężnych. W związku z dynamicznym charakterem prowadzonej
działalności Spółka zapewnia dodatkowo elastyczność swojego finansowania dzięki przyznanej linii
kredytowej i posiadaniu kredytów kupieckich. W ramach linii kredytowej funkcjonuje limit przeznaczony
na gwarancje bankowe płatności (zwykle czynszu, ale i towarowe) oraz limit gotówkowy. Proporcja
między limitami oraz stopień ich wykorzystania w wyłącznej kompetencji Zarządu . Informacje o
posiadanych liniach kredytowych i innych instrumentach finansowych wykorzystywanych przez spółkę,
są opisane w niniejszym Raporcie rocznym za 2021 rok.
Zarządzanie kapitałem
Za posiadany kapitał spółka uważa kapitał własny. Utrzymywany przez nią kapitał asny spełnia
wymogi określone w Kodeksie spółek handlowych oraz w ustawie o obrocie instrumentami finansowymi
i brak jest innych nałożonych zewnętrznie wymogów kapitałowych.
Celem spółki w zarządzaniu ryzykiem kapitałowym jest ochrona zdolności spółki do kontynuowania
działalności, tak aby możliwe było realizowanie zwrotu dla akcjonariuszy oraz korzyści dla innych
zainteresowanych stron. Eurotel S.A. posiada wystarczającą ilość środków płynnych niezbędnych do
terminowego regulowania zobowiązań. Ryzyko opóźnień w regulowaniu zobowiązań jest minimalne.
Polityka zarządzania kapitałem spółki wynika z corocznie weryfikowanych założeń postępowania w tym
zakresie w danym roku obrotowym.
Podstawowym kryterium doboru instrumentów finansowych oraz ich struktury jest bezpieczeństwo lokat,
a w następnej kolejności ich rentowność z uwagi na fakt, że spółka jest instytucją zaufania publicznego.
Do tej pory na rynku finansowym w związku z ujemnym w praktyce oprocentowaniem lokat, strategią
spółki było wykorzystanie posiadanych środków obrotowych w jak największym stopniu w ramach np.
poprzez zakupy towaru albo spłatę zobowiązań bankowych (kredytowych) i innych, w taki sposób, aby
wolne środki obrotowe były wykorzystane w jak największym stopniu. W związku ze zmianami na rynku
oprocentowania lokat, możliwe jest powrócenie do inwestowania na powyższych zasadach.
Nie prowadzone inwestycje w papiery wartościowe niezależnie od ich charakteru i poziomu zysku do
bezpieczeństwa.
Wypracowane środki własne służą pod zakończeniu roku obrotowego do podjęcia uchwały o ich
podziale i wypłacie dla akcjonariuszy.
Ryzyko zewnętrzne związane z klęskami żywiołowymi
Wpływ klęsk żywiołowych i innych zdarzeń losowych na spółkę zależy od zasięgu zjawiska, jego
intensywności oraz czasu trwania. Panująca epidemia wpływa zarówno bezpośrednio na samą
działalność gospodarczą spółki (ograniczania w funkcjonowaniu salonów sprzedaży), ale również
występuje w otoczeniu rynkowym m.in. przez odgórne przepisy dotyczące przemieszczania, limitów
osób w salonach i innych ograniczeniach i wynikających z tego mniejszych możliwości generowania
przychodów. Spółka korzystały z niektórych programów pomocowych zwykle o charakterze zwrotnym.
Czas trwania takich zjawisk jest nieznany i trudny do zaplanowania, a spółka może przez dłuższy czas
być przez to pozbawione dochodów. Dodatkowo zasięg zjawiska i jego oddziaływania na producentów
i dostawców sprzętu w większości znajdujących się w Chinach (oraz w innych miejscach składowania i
transportu towaru) jest istotny w branży, w której działa spółka, dlatego wpływ takich zjawisk jest nie
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
11
tylko znaczący, ale i może być rozciągnięty w długim okresie czasu nawet po zakończeniu samego
bezpośredniego zagrożenia epidemicznego.
Ryzyko związane z sytuacją wojny w Ukrainie.
Wpływ działań wojennych o charakterze nieprzewidywalnym i globalnym jest trudny do oszacowania,
gdyż nieznana jest jego dalsza skala oraz czas trwania. Bezpośredniego wpływu na działalność spółki
w opinii Zarządu nie ma, gdyż spółka działa głównie na rynku polskim i współpracują z partnerami,
którzy nie pochodzą z terenów Ukrainy czy Rosji (dostawcy jak i kluczowi klienci). Pośredni wpływ
działań wojennych w zależności od skali ich działania, może jednak wpływać pośrednio na wyniki
spółek, gdyż pogorszenie się nastrojów społecznych, czy też wzrost inflacji wywoływanej różnymi
czynnikami związanymi z tym konfliktem, mogą zmieniać preferencje konsumenckie lub po prostu
ograniczać możliwości zakupu oferowanego towaru (np. z racji wzrostu kosztów finansowania). Z drugiej
strony można zakładać, że część obywateli Ukrainy, którzy znaleźli się na terytorium Polski, będzie
potrzebowała prędzej czy później sprzętu znajdującego się w ofercie spółki, co może być czynnikiem
napędzającym sprzedaż.
Spółka działa w branży, która w okresach ograniczeń w gospodarce jest kluczowa dla zapewnienia
możliwości pracy i życia w sposób zdalny. Dodatkowo posiada zasoby środków własnych,
stanowiących zabezpieczenie na wypadek przerwania łańcuchów dostaw lub braku możliwości
generowania zysku. Czas w jakim działalność spółek będzie mogła być prowadzona, zależeć będzie
od intensywności ograniczeń oraz ich charakteru.
Oświadczenie o stosowaniu zasad ładu korporacyjnego oraz systemów kontroli
wewnętrznej i zarządzania ryzykiem
Spółka podlegała do połowy 2021 roku zasadom ładu korporacyjnego określone uchwałą Rady Giełdy
z dnia 13 października 2015 r., w postaci Dobrych Praktyk Spółek Notowanych na GPW.
Rada Giełdy Uchwałą Nr 13/1834/2021 z dnia 29 marca 2021 r. przyjęła nowe zasady ładu
korporacyjnego dla spółek notowanych na Głównym Rynku GPW „Dobre Praktyki Spółek Notowanych
na GPW 2021” (Dobre Praktyki 2021, DPSN2021). Jest to kolejna wersja zbioru zasad ładu
korporacyjnego, którym od 2002 roku podlegają spółki notowane na Głównym Rynku GPW.
Dobre Praktyki 2021 weszły w życie 1 lipca 2021 r. Stosowanie przez spółki zasad ładu korporacyjnego,
zawartych w Dobrych Praktykach, jest dobrowolne, jednak informowanie o ich stosowaniu należy do
obowiązków każdej spółki giełdowej, zapisanym w Regulaminie GPW. Pierwsze raporty ws. stosowania
DPSN2021 muszą zostać opublikowane przez spółki do końca lipca 2021 r.
Spółka zdecydowała się na stosowanie wspomnianych zasad w swojej działalności. Raport w tej
sprawie stanowi integralną część Raportu Rocznego Spółki za 2021 rok. Podane w nim również
pozostałe informacje wymagane stosownymi przepisami.
Zgodnie z rekomendacjami GPW, Spółka jest uczestnikiem Programu Wspierania Płynności, którego
warunkiem jest prowadzenie strony korporacyjnej zgodnej z serwisem modelowym określonym przez
GPW, posiadanie animatora Emitenta oraz prowadzenie działalności informacyjnej m.in. na stronie
korporacyjnej Emitenta.
Opis głównych cech systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem oraz pozostałe informacje
jest zawarty w sprawozdaniu dołączonym do Raportu Rocznego za 2021 rok w załączniku dotyczącym
przestrzegania zasad zawartych w „Dobrych praktykach spółek notowanych na GPW”.
W publikowanym do niniejszego Raportu załączniku znajduje s również sprawozdanie dotyczące
wynagrodzeń członków organów Jednostki Dominującej.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
12
Wskazanie postępowań toczących się przed sądami
Nie są prowadzone żadne postępowania przed sądami, w arbitrażach lub organach administracji
publicznej, których stroną byłaby Spółka i których wartość była by znacząca i stanowiłaby ponad 10%
kapitałów własnych.
Informacje o podstawowych produktach, towarach i usługach, a także rynkach zbytu i
zmianach w tym zakresie w danym roku obrotowym
Najstarszym pod względem okresu współpracy (od początku działalności) oraz jednym z głównych
przedmiotów działalności Spółki w roku 2021 jak i w poprzednich latach, była sprzedaż towarów i usług
oferowanych przez T-Mobile Polska SA operatora sieci telefonii komórkowej T-Mobile.
Eurotel współpracuje również z ITI Novision Sp. z o.o. operatorem Canal+ (wcześniej Platformy
Telewizji Satelitarnej „nc+”).
Eurotel SA posiada dodatkowo umowę z Apple Distribution International od 2013 roku na mocy której
został Autoryzowanym Partnerem tej firmy i uzyskał możliwość budowy sieci salonów z produktami
Apple klasy Premium oraz rozwój w innych obszarach współpracy jak np. serwis sprzętu Apple.
Działalność Eurotel SA polega na sprzedaży usług i produktów znajdujących się w ofercie operatora T-
Mobile głównie w rynku prywatnym (dla klientów indywidualnych i mniejszych firm). Pozyskiwanie
klientów odbywa się w salonach sprzedaży (w przypadku rynku prywatnego) i polega na podpisywaniu
umów (nowych) o świadczenie usług telekomunikacyjnych lub aneksów je przedłużających (z
dotychczasowymi klientami).
Liczba salonów sieci Eurotel w ramach operatora T-Mobile wynosiła na koniec 2021 roku 97 (w tym 29
własnych), a na koniec 2020 roku 102 (w tym 26 własnych). Zmiana ilości salonów nie miała znaczącego
charakteru, a do czynników wywołujących można na pewno zaliczyć w jakimś stopniu sytuac
rynkową dotyczącą pandemii i pogorszenia się kondycji wielu mały przedsiębiorców.
W 2021 roku podpisano 66 008 nowych umów (40% wszystkich zdarzeń) oraz 98 767 aneksów do
umów, zaś w 2020 roku podpisano 63 516 nowe umowy (44% wszystkich zdarzeń) i 78 830 sztuk
aneksów. Proporcja między nowymi umowami, a aneksami zmniejszyła się w związku ze zwiększeniem
ilości aneksów (porównywalna ilość umów), natomiast rok wcześniej nastąpiło zmniejszenie całkowitej
ilości zdarzeń związane z epidemią Covid-19.
W kategorii produkty pre-paid sprzedawane w salonach własnej sieci sprzedaży jak i do odbiorców
zewnętrznych, głównie hurtowych, produkty pod marką T-Mobile na kartę. Dodatkowo produkty pre-paid
związane są z ofertą Canal+ opisanej szczegółowo poniżej. Są to same karty z numerem oraz kupony
lub jednostki uzupełniające wartość (i ważność) kont wspomnianych telefonów. Na sprzedaży tych
produktów Spółka uzyskuje marże handlowe, które pozostają w Spółce od razu w chwili sprzedaży.
Na rynku istnieje duża konkurencja w zakresie miejsc sprzedaży tych produktów i obecna sprzedaż
realizowana jest dlatego praktycznie głównie w ramach własnej sieci sprzedaży. Doładować konto
można obecnie nie tylko w salonach operatorów, ale w kioskach z prasą, sklepach z elektroniką, w
bankomatach i przez wszystkim w internecie.
Wielkość sprzedaży Emitenta w kategorii doładowania i startery pre-paid w 2021 roku wynosiła
3 519 008 zł, zaś w 2020 roku było to 3 588 961 zł. Wynik jest porównywalny w obu latach, co
świadczy o ustabilizowaniu się sprzedaży tego produktu i jego kanału sprzedaży.
W 2021 roku sprzedaż akcesoriów wyniosła we wszystkich segmentach 145 965 sztuk, zw 2020 roku
było to 185 902 sztuki. Spadek wielkości sprzedaży w tej kategorii wynika tak jak i w poprzedniej z
ograniczeń w handlu stacjonarnym, którego kanał internetowy nie jest w stanie nadrobić.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
13
Eurotel SA jest również autoryzowanym przedstawicielem „Canal+” oferującej transmisję przekazu
satelitarnego programów telewizyjnych w formacie cyfrowym w większości w standardzie wysokiej
rozdzielczości HD jak i 4K. Treści emitowane przez operatora docierają do klienta zarówno poprzez
sygnał satelitarny jak i internet, dzięki czemu bez anteny satelitarnej można odbierać oferowane kanały
i oglądać filmy. Współpraca polega na obsłudze logistycznej i organizacyjnej sieci punktów sprzedaży
oferujących usługi tego operatora. Towar dostarczany przez operatora nie obciąża stanów
magazynowych. Punkty sprzedaży niezależne od posiadanej sieci salonów innych operatorów i
zlokalizowane w sklepach RTV, serwisach urządzeń satelitarnych itp. Eurotel posiada dedykowane
lokale w centrach handlowych, które mają wtedy specjalny status w ramach tego operatora. Salony
mają podobną strukturę asności jak w przypadku innych operatorów część z nich jest salonami
własnymi, a część jest prowadzona przez firmy trzecie. Skala działania tej części aktywności Spółki,
podana jest wartościowo w części finansowej, opisującej segmenty działania Eurotel SA.
Sprzedaż Canal+ w ramach Eurotel prowadzona była w na koniec 2021 roku w 34 punktach z czego
trzy były własne, zaś w 2020 roku było 35 punktów sprzedaży z czego cztery były własne.
Liczba podpisanych zdarzeń w 2021 roku wynosiła 14 793 sztuki, zaś w 2020 roku było to 14 253 sztuki.
Ilość transakcji tylko nieznacznie wzrosła, gdyż zapotrzebowanie na rozrywkę w okresie pandemii było
już wcześniej skonsumowane przez rynek. Poprawiła się nieznacznie rentowność, co związane było
głównie z lepszą efektywnością działania oraz ograniczeniem kosztów stałych.
W 2021 roku dokonano wewnątrzwspólnotowej dostawy towaru o łącznej wartości 25 887 tys. zaś w
2020 roku o łącznej wartości 6 480 tys. zł.
Informacje o rynkach zbytu i źródłach zaopatrzenia z określeniem uzależnienia od
jednego odbiorcy lub dostawcy
Na rynku krajowym Eurotel S.A. jest uzależniona od operatora sieci telefonii komórkowej T-Mobile z
którym przychody ze sprzedaży produktów wynoszą około 62% całkowitego przychodu ze sprzedaży
produktów rocznie. Współpraca ta polega na odbieraniu telefonów i kart SIM oraz produktów
bezabonamentowych, a następnie na otrzymywaniu prowizji za podpisane umowy (aneksy) z klientami.
Współpraca oparta jest na umowie agencyjnej i nie istnieje żadne inne formalne powiązanie między
podmiotami. Eurotel posiada jednocześnie znaczący wpływ na sieć dealerską operatora z około 15%
udziałem w rynku.
Wszystkie umowy nie są zawierane na zasadach wyłączności, ale umowy z operatorami telefonii
komórkowych, zawierają zakaz konkurencji z innymi podmiotami w branży telekomunikacyjnej.
Działalność taką można jednak prowadzić za pośrednictwem innych spółek (np. zależnych).
Z racji rozproszenia swojej sieci sprzedaży i dystrybucyjnej, Spółka nie była i nie jest znacząco
uzależniona od żadnego ze swoich odbiorców w żadnym z wymienionych segmentów.
W kategorii „sprzedaż towarów”, osiągnięty poziom przychodów w segmencie dotyczącym współpracy z
Apple (iDream) do całości przychodów Eurotel SA stanowi 90% (stabilnie r/r) i wynika głównie ze skali
sprzedaży tych produktów oraz ewidencjonowaniu sprzedaży towarów (telefonów) operatorów
telekomunikacyjnych jako sprzedaży obcej, czyli takiej, która nie jest wliczana bezpośrednio do
sprzedaży Emitenta.
Informacje o umowach znaczących
Między Eurotel SA, a operatorem T-Mobile zawarta jest Umowa Agencyjna z późniejszymi aneksami
oraz Umowa Dystrybucyjna dotycząca sprzedaży produktów bezabonamentowych pod marką T-Mobile
na kartę i Heyah.
Umowa z ITI Sp. z o.o. w ramach której obsługuje sieć sprzedaży „Canal+” w punktach sprzedaży
prowadzonych przez firmy trzecie i niezależnie funkcjonujące od sieci salonów operatora T-Mobile.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
14
Umowa z Apple Distribution International, na mocy której Eurotel SA otrzymał tytuł Apple Authorized
Reseller. Umowa pozwoliła na budowanie sieci sprzedaży salonów sprzedaży klasy Premium z ofertą tej
firmy oraz jest podstawą do współpracy w kolejnych obszarach działania jak np. usługi serwisowe.
Niektóre umowy handlowe spełniły kryterium przekroczenia istotnej wartości skonsolidowanych obrotów
i były przedmiotem stosownych raportów bieżących. Umowy te dotyczyły głównie obrotu związanego
sprzętem Apple.
Zarząd nie ma wiedzy na temat innych znaczących umów dla działalności Spółki (w tym zawartych
pomiędzy akcjonariuszami), niż wymienione powyżej. Zawierane umowy to głównie rutynowe i
stosunkowo niskowartościowe w wymiarze jednostkowym umowy najmu, ubezpieczające majątek Spółki
czy dostarczania mediów.
Powiązania organizacyjne i kapitałowe z innymi podmiotami oraz główne inwestycje
wraz z opisem ich finansowania
Spółka od 8 października 2009 roku jest powiązana kapitałowo z Viamind Sp. z o.o. z siedzibą w
Warszawie, która to spółka jest autoryzowanym partnerem operatora telefonii komórkowej PLAY. Eurotel
SA posiada od 1 stycznia 2013 roku Eurotel SA posiada 100% udział w tej spółce.
Od 1 października 2015 roku Eurotel SA posiada 40% udziałów w spółce Soon Energy Poland Sp. z o.o.
działającej w obszarze usług związanych z energią odnawialną, co było przedmiotem stosownego raportu
bieżącego. W dniu 5 czerwca 2019 dokupiono 6% udziałów stając się 46% udziałowcem tej spółki.
Inwestycje w udziały zakupywane w innych spółkach, pochodziły z posiadanych przez Eurotel SA
kapitałów obrotowych.
Nie przeprowadzano w 2021 roku żadnych inwestycji kapitałowych na rynku finansowym.
Opis organizacji grupy kapitałowej emitenta ze wskazaniem jednostek podlegających
konsolidacji oraz opis zmian w organizacji grupy kapitałowej emitenta wraz z podaniem
ich przyczyn
Grupę kapitałową w 2020 roku stanowi Jednostka Dominująca „EUROTEL” S.A. oraz:
Jednostka zależna Viamind Spółka z o.o. 100% udziałów - konsolidacja metodą pełną;
Jednostka zależna 2Way Spółka z o.o. 100% udziałów - konsolidacja metodą pełną;
Jednostka stowarzyszona Soon Energy Poland Spółka z o.o. – 46% udziałów - konsolidacja
metodą praw własności
W roku obrotowym 2021 nie nastąpiły zmiany w organizacji Grupy kapitałowej Eurotel.
Informacja o istotnych transakcjach zawartych z podmiotami powiązanymi na innych
warunkach niż rynkowe
W roku obrotowym nie zawarto żadnych transakcji z podmiotami powiązanymi, dla których zastosowano
cenny inne niż rynkowe.
Informacja o zaciągniętych lub posiadanych pożyczkach i kredytach
Na dzień bilansowy 31.12.2021 r. zaległe zobowiązania z tytułu kredytów i pożyczek nie występują.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
15
Grupa kapitałowa posiada znaczącą zdolność płynność finansową. Dla finansowego zabezpieczenia
działalności Eurotel SA zawarła umowy o kredyt w rachunku bieżącym wraz z jednostką zależną Viamind
Spółka z o.o.
Umowa o multilinię zawarta została z Santander Bank Polska S.A. z siedzibą we Wrocławiu. W okresie
sprawozdawczym obowiązywała Umowa zawarta w dniu 19.09.2017 roku, gdzie na mocy podpisanego
w dniu 31.08.2020 roku aneksu Bank udostępnił limit w ramach umowy Emitentowi oraz spółce od niego
zależnej - Viamind Sp. z o.o. Umożliwia to spółkom Grupy Kapitałowej efektywniejsze wykorzystanie
udzielonego przez Bank limitu. W ramach aneksu Bank zobowiązał s wobec Kredytobiorców
udostępnienia finansowania w łącznej kwocie do wysokości limitu 8.000.000,00 (osiem milionów) zł,
przy czym ograniczono wysokość limitu dla kredytu w rachunku bieżącym do kwoty 3.000.000,00 (trzy
miliony) zł. Każde wykorzystanie kredytu przez któregokolwiek Kredytobiorcę obniża kwotę, do której
pozostały Kredytobiorca może skorzystać z kredytu. Kredyt został udzielony z przeznaczeniem na
finansowanie bieżącej działalności gospodarczej Kredytobiorców z okresem jego spłaty do dnia 31
sierpnia 2021 roku. Każdy z Kredytobiorców jest solidarnie zobowiązany do spłaty należnych Bankowi
kwot. Jednocześnie Bank udostępnił Kredytodawcom Linię Gwarancyjną do limitu w wysokości
8.000.000 (osiem milionów) zł. Zabezpieczeniem umowy jest weksel in blanco.
Na mocy podpisanego w dniu 1.09.2021 roku aneksu wydłużono okres finansowania określając datę
spłaty do dnia 31 sierpnia 2022 roku.
Informacja o udzielonych pożyczkach
W roku obrotowym 2021 Spółka udzieliła dwóch pożyczek jednostce stowarzyszonej Soon Energy
Poland Spółka z o.o., na kwotę 3,7 mln zł, która została spłacona w okresie rozliczeniowym oraz na
kwotę 4,2 mln zł, której termin spłaty przypada w roku 2022.
Saldo należności na dzień 31.12.2021 roku wraz z odsetkami wynosi 4,3 mln zł.
Pożyczki udzielone zostały ze środków obrotowych.
Informacje o udzielonych lub otrzymanych gwarancjach i poręczeniach
W związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a szczególnie koniecznością prowadzenie jej w
punktach sprzedaży nie będących własnością spółki, powstaje obowiązek posiadania gwarancji płatności
czynszu, który wynika bezpośrednio z umów najmu. Spółka przedstawia wynajmującym takie gwarancje
wystawione przez banki.
Zobowiązania warunkowe na dzień 31.12.2021 r. dot. gwarancji bankowych:
Podsumowanie udzielonych gwarancji na dzień 31 grudnia 2021 roku
w Eur
Zobowiązania wynikające z umów najmu lokali
393 143,01
Zobowiązania wynikające z należytego wykonania Umowy Agencyjnej
0
Razem:
393 143,01
Wszystkie gwarancje udzielone zostały na rzecz jednostek niepowiązanych.
Ponadto aktywne były umowy poręczenia zawarte w poprzednich okresach sprawozdawczych:
1/ w roku obrotowym 2020 Emitent udzielił poręczenia do łącznej kwoty 4 500 000,00 zł, obowiązujące
w okresie od stycznia 2020 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku, w którym zobowiązał się do zapłacenia
zobowiązań spółki zależnej Viamind Spółka z o.o. wynikających z dostaw towaru przez P4 Spółka z o.o.
gdyby spółka zależna zobowiązania nie wykonała. Poręczenie jest terminowe i wygasa po 12
miesiącach od daty wymagalności ostatniej faktury wystawionej w terminie obowiązywania poręczenia
od dnia stycznia 2020 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
16
2/ Emitent udzielił poręczenia do łącznej kwoty 2 000 000,00 zł, obowiązujące w okresie do dnia 31
maja 2021 roku, w którym zobowiązał sdo zapłacenia zobowiązań spółki zależnej Viamind Spółka z
o.o. wynikających z dostaw towaru przez Ingram Spółka z o.o. gdyby spółka zależna zobowiązania nie
wykonała. Poręczenie obejmuje również zobowiązania spółki zależnej za towary dostarczone w okresie
obowiązywania umowy poręczenia, za których płatności przypadają po tym terminie.
W dniu 28 czerwca 2021 roku emitent udzielił poręczenia do kwoty 500.000,00 zł obowiązujące do dnia
28 czerwca 2022 roku, w którym zobowiązał się do zapłacenia zobowiązań spółki zależnej Viamind
Spółka z o.o. wynikających z dostaw towaru przez Ingram Spółka z o.o. gdyby spółka zależna
zobowiązania nie wykonała. Poręczenie obejmuje wnież zobowiązania spółki zależnej za towary
dostarczone w okresie obowiązywania umowy poręczenia, za których płatności przypadają po tym
terminie.
Wynagrodzenie emitenta z tytułu udzielonych spółce zależnej Viamind Spółka z o.o. poręczeń za okres
01.01.2021-31.12.2021 roku wynosi 19.556,05 .
3/ W raportowanym okresie obowiązywał Aneks do Umowy Ramowej na Linię Wielozadaniową z dnia
21 listopada 2016 roku, pomiędzy Santander Bank Polska S.A. (wcześniej Deutsche Bank Polska SA)
zwanym dalej Bankiem, a Soon Energy Poland Spółką z o. o., stowarzyszoną z Emitentem.
W ramach aneksu Bank zobowiązuje się wobec kredytobiorcy (Soon Energy Sp. z o.o.) do świadczenia
Usług do wysokości MultiLinii w kwocie 7.500.000,00( siedem milionów) PLN. Aneksem nr 5 wydłużono
okres dostępności produktu multilinii do dnia 31 sierpnia 2021 roku. Zmianie uległa wysokość prowizji i
opłat pobieranych przez Bank za bieżący okres finansowania wynikające ze zmiany marży Banku.
Pozostałe warunki umowy pozostają bez zmian. Odpowiedzialność Emitenta wobec Banku obecnie
obejmuje zobowiązania do wysokości półtorej kwoty limitu udostępnionego kredytobiorcy przez Bank.
Zabezpieczeniem zobowiązania jest oświadczenie o poddaniu się egzekucji w trybie art.777 § 1
Kodeksu postepowania cywilnego o treści uzgodnionej z Bankiem. Kumulatywne przystąpienie do
długu, o którym mowa powyżej nie prowadzi do wstąpienia Emitenta w całokształt pozycji prawnej
kredytobiorcy (Soon Energy Poland Sp. z o.o.) jako strony kredytu, lecz skutkuje ponoszeniem
odpowiedzialności za wynikające z umowy kredytu zobowiązania kredytobiorcy i zobowiązaniem do
spłaty ewentualnego długu wraz ze wszelkimi należnościami ubocznymi solidarnie z kredytobiorcą
zgodnie z warunkami kredytu określonymi w umowie.
Od dnia 1 września 2021 roku obowiązuje Aneks Nr 6 do umowy pomiędzy Santander Bank Polska S.A.
a Soon Energy Poland Spółką z o. o. (spółką stowarzyszoną Emitenta).
W ramach Umowy Bank udostępnił Kredytobiorcy finansowanie w kwocie 7.500.000 zł. Aneksem nr 6
wydłużono okres jego dostępności do dnia 31 sierpnia 2022 roku. Zmianie uległa również wysokość
opłat pobieranych przez Bank za bieżący okres finansowania wynikająca ze zmiany marży Banku.
Dodatkowym zabezpieczeniem umowy jest obowiązek informowania Banku o zakładaniu rachunków
bankowych oraz o zaciąganiu bilansowych i pozabilansowych zobowiązań finansowych (rozumianych
jako kredyty, pożyczki, emisje papierów dłużnych, umowy leasingu, umowy przelewu wierzytelności, w
tym faktoringu, zlecone gwarancje, przyjęte poręczenia lub inne umowy o podobnym charakterze), gdy
pojedyncze zobowiązanie Klienta przekracza kwotę stanowiącą równowartość 1.000.000,00 PLN, z
zastrzeżeniem, że Bank wyraża zgodę na zaciąganie pożyczek od Przystępującego do długu. Pozostałe
warunki Umowy pozostały bez zmian.
Wynagrodzenie emitenta z tytułu udzielonych spółce stowarzyszonej Soon Energy Poland Spółka z
o.o. poręczeń za okres 01.01.2021-31.12.2021 roku wynosi 26.250,00 .
Wszystkie poręczenia udzielone przez emitenta zostały udzielone jednostkom powiązanym.
Informacje o emisji papierów wartościowych w okresie objętym raportem
W omawianym okresie Spółka nie dokonywała emisji papierów wartościowych.
Objaśnienie różnic między prognozami, a osiągniętymi wynikami finansowymi
Spółka nie publikowała prognoz wyników w 2021 roku.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
17
Ocena i uzasadnienie sposobu zarządzania zasobami finansowymi, zdolności
wywiązywania się z zaciągniętych zobowiązań oraz określenie zagrożeń z tym
związanych i działań jakie podjęto w celu im przeciwdziałaniu
Eurotel SA zachowuje płynność finansową i terminowo regulują swoje zobowiązania. Wolne środki
obrotowe (jeśli jest ich nadwyżka) przeznaczanie na spłaty zobowiązań przed terminem lub zakup
towaru. Z racji zmiany oprocentowania lokat może pojawić się lokowanie ich na lokatach terminowych w
renomowanych bankach.
Bieżące nadwyżki finansowe w 2021 roku z racji praktycznie ich ujemnego oprocentowania, lokowane
były w towar albo służyły wcześniejszej spłacie zobowiązań.
Uzyskane odsetki w 2020 (poprzednim w stosunku do raportowanego) wyniosły 113 tys. zł.
Spółka nie jest i nie była stroną transakcji dotyczących opcji walutowych.
Spółka finansuje swoją działalność przede wszystkim własnymi środkami oraz kredytem kupieckim jaki
posiada u dostawców. Pozwala to na ograniczenie kosztów obsługi obrotu gospodarczego. Dostawcy
oferują takie warunki ze względu na wiarygodność Spółki jako partnera, długi okres współpracy oraz
generowane obroty.
W przypadku operatora T-Mobile oferowany do łącznej sprzedaży usług towar (telefony komórkowe w
promocji i inne towary) jest jego własnością, co znajduje odzwierciedlenie w stosunkowo niedużych
obrotach w ramach tej działalności (w kategorii sprzedaż towarów) i obniżeniem wartości stanów
magazynowych mimo znacznej skali współpracy.
Od strony pozyskiwania środków nie istnieją zagrożenia dla zdolności finansowej Spółki. W przypadku
konieczności dodatkowego finansowania działalności, Spółka ma do dyspozycji linię kredytową w ramach
której posiada kredyt w rachunku bieżącym jak również dalszą zdolność kredytową, aby go można
jeszcze zwiększyć w razie potrzeby.
Wykorzystanie kredytu w rachunku bieżącym uzależnione jest od wysokości obrotów w danym czasie
oraz ewentualnych potrzeb inwestycyjnych.
Zabezpieczenie obrotu z odbiorcami polega na ustanowieniu przez nich zabezpieczeń w postaci weksli,
gwarancji bankowych lub innych instrumentów pozwalających na zabezpieczenie należności w
przypadku takiej konieczności. Praktykuje się również stosowanie przedpłat w przypadku nowych
kontrahentów lub jednorazowych transakcji.
Stosowne zapisy Statutu Spółki wiodącej ograniczają poziom transakcji z podmiotami zewnętrznymi bez
odpowiedniego upoważnienia Rady Nadzorczej Emitenta, co ogranicza ryzyko związane z takimi
transakcjami.
Do skutecznego reprezentowania Spółki w tym dokonywania płatności, potrzebne jest działanie dwóch
członków zarządu lub jednego członka zarządu i prokurenta, co zabezpiecza dodatkowo finanse Spółki
przed nieuprawnionym lub niewłaściwym użyciem oraz również ogranicza w pewnym stopniu możliwość
popełnienia błędu.
Pozostałe czynniki ryzyka związane są z uzależnieniem od operatora sieci T-Mobile jako wiodącego
partnera handlowego, a przez to od wahań związanych ze zmiennym odbiorem atrakcyjności oferty
handlowej lub jego strategdziałania względem swoich partnerów. Operator T-Mobile ma duży wpływ
na poziom przychodów w danym okresie czasu, a Spółka ma niewielkie możliwości, aby temu
przeciwdziałać. Stabilizowanie przychodu Spółka osiąga jednak w dużym stopniu poprzez współpracę z
innymi podmiotami wspomnianymi powyżej. Współpraca z operatorem PLAY oraz podejmowanie
kolejnych projektów jak np. Apple, czy innymi parterami handlowymi jak Xiaomi, spowodowało rozłożenie
ryzyka uzależnienia od jednego partnera handlowego. Możliwe kolejne projekty, które
kontynuować ten proces nie tylko w branżach związanych z elektroniką użytkoczy telekomunikacją.
Przykładem takiej strategii jest posiadanie udziałów w spółce Soon Energy Poland Sp. o.o. zajmującej
się inną branżą niż telekomunikacyjna (fotowoltaika).
Współpraca z operatorem T-Mobile jako znaczącym podmiotem wiąże się również z tym, że istnieje
możliwość wprowadzenia przez niego zmian w zasadach rozliczeń, co może wpłynąć na efektywności
działania Spółki w związku ze zmianą marż lub prowizji.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
18
Każdy system rozliczeń powinien jednak nie tylko umożliwić realizację celów operatora, ale i
zabezpieczać przychody sieci sprzedaży. Sama konstrukcja takiego systemu nie gwarantuje jednak
osiągnięcia realizacji tych założeń, gdyż istotne jest właściwe określenie parametrów jakie się do takiego
systemu wstawi, aby możliwe było osiągnięcie określonego poziomu przychodów. Celowi temu służy
również odpowiednie wspieranie działań na rynku (konkurencyjna oferta oraz wsparcie marketingowe),
aby możliwe było osiągnięcie poziomu sprzedaży umożliwiającego realizację wspomnianych
parametrów.
W przypadku operatora sieci T-Mobile, okres wypowiedzenia umowy jaką posiada z nim Emitent wynosi
12 miesięcy, co dodatkowo stabilizuje funkcjonowanie Spółki. Nie istnieją obecnie przesłanki do
przewidywania w najbliższej przyszłości możliwości wypowiedzenia umowy przez operatora T-Mobile jak
i innych znaczących partnerów z którymi spółka współpracuje.
Powyższe zasady zbliżone do tych jakie posiada spółka z innymi partnerami jak operator Play, Canal+
lub producentami jak Apple.
Sytuacja klęsk żywiołowych jak np. epidemii oddziaływać może istotnie na stabilność finansów spółki i
znacząco zmniejszyć ich stan. Skala takiego zjawiska zależeć będzie jednak od czasu trwania takich
zagrożeń oraz ich intensywności. Oddziaływanie na spółki tych zjawisk będzie zarówno po stronie
podażowej w związku ze zmniejszeniem ilości towaru jak i popytowej w związku z zamknięciem salonów
i niemożnością dokonania zakupów, ale i zmianą preferencji konsumenckich i odkładaniem zakupów na
inny czas.
Ocena realizacji zamierzeń inwestycyjnych w porównaniu do posiadanych środków z
uwzględnieniem możliwych zmian w strukturze finansowania
Eurotel SA posiada linię kredytową do wykorzystania na udzielanie gwarancji płatności oraz kredyt
gotówkowy w rachunku bieżącym. Linia ta jest opisana w niniejszym raporcie rocznym i była przedmiotem
stosownej informacji bieżącej. Wysokości linii kredytowej i gwarancyjnej jest na dotychczasowym
poziomie.
W związku z koniecznością zwiększenia ilości kapitału potrzebnego do obsługi zwiększonych obrotów w
ramach segmentu Apple, Eurotel SA nawiązał współpracę z ubezpieczycielem Hermes, którego
gwarancja stanowi podsta zabezpieczenia płatności u dystrybutorów Apple. Na podstawie takiej
gwarancji, Eurotel otrzymuje potem odpowiedni limit kredytowy wraz z określonym terminem płatności.
Obecnie instytucje finansowe podwyższyły wymogi oceny i bardziej wnikliwie i rygorystycznie oferują
swoje usługi. Rośnie więc zaangażowanie kapitału własnego w działalność operacyjną spółek.
Nowe emisje akcji nie są na razie brane pod uwagę ze względu na brak takiej konieczności.
Inwestycje w rozwój sieci iDream nie były prowadzone w 2021 roku oprócz wspomnianego przeniesienia
jednej z lokalizacji.
Ocena wpływu czynników o nietypowym charakterze na wynik Spółki
W 2021 roku została wypłacona dywidenda zarówno w Eurotel SA jak i w spółkach Grupy (oprócz
Soon Energy Poland Sp. z o.o.), co było dotychczas praktyką corocznie, ale w 2020 roku w związku z
pandemią zostało przesunięte. Powodem tej decyzji była niepewność co do rozwoju sytuacji związanej
z epidemią Covid-19. Stąd wynikła m.in. wysoka dywidenda za 2020 rok wypłacona w 2021 roku.
Eurotel SA nie korzystała z możliwych programów wspierania oferowanych w tzw. Tarczy
antykryzysowej, gdyż w kolejnych falach pandemii i wprowadzanych programach wparcia, nie był już
kwalifikowany do takiego programu.
Jedyny wpływ na wyniki znajduje odzwierciedlenie w kosztach sprzedaży w szczególności czynszach,
które na postawie przepisów Tarczy mogły być korygowane w okresie zamknięcia galerii handlowych
w których znajdowały się salony sprzedaży. Korekty takie polegały na całkowitym zwolnieniu z
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
19
czynszu lub jego obniżeniu na jakiś okres czasu w zamian za odpowiednie przedłużenie umowy najmu
co było każdorazowo przedmiotem indywidualnych negocjacji z wynajmującymi.
W 2021 roku otwarty po przeniesieniu jeden z salonów sieci iDream w związku z wcześniejszym
zamknięciem galerii, w której funkcjonował (Sukcesja Łódź).
Nie wystąpiły inne zdarzenia o nietypowym charakterze i znaczącym wpływie na działalność i wyniki
spółki..
Charakterystyka zewnętrznych i wewnętrznych czynników istotnych dla rozwoju
przedsiębiorstwa i perspektyw rozwoju z uwzględnieniem elementów wypracowanej
strategii rynkowej
Rynek telefonii komórkowej obecnie rozwija się głównie w obszarze dostępu do mobilnego Internetu.
Jego szybkość pozwala w większości przypadków na podobne zastosowanie łączności mobilnej, jakie
oferuje łączność stacjonarna, a dodatkowo zapewniając możliwość przemieszczania się. Większość
współczesnych urządzeń wymaga łączności bezprzewodowej i taka tendencja będzie się w dalszym
ciągu rozwijać, zwłaszcza, że coraz większa szybkość przesyłania danych w łączności mobilnej, zaciera
ograniczenia w stosowaniu tej technologii.
Na podstawie publikacji operatorów telekomunikacyjnych wiadomo, że nabierać zaczyna znaczenia
standard przesyłania danych 5G, który umożliwi np. komunikację czy też transmisje na żywo w
urządzeniach mobilnych nawet w kilku kanałach jednocześnie i zapewni pełną swobodę w dostępie do
danych dla urządzeń mobilnych działających w tym standardzie.
W 2021 roku nadal popularne były oferty „no limit” oznaczające, że w ramach abonamentu uzyskuje się
dostęp do nieograniczonej (w ramach opisanych w regulaminie granicach) możliwości prowadzenia
rozmów jak również korzystania z Internetu za pomocą sieci danego operatora. Różnice w
poszczególnych ofertach dotycilości numerów w ramach jednej oferty, dostępu do Internetu, oferty
roamingowej, czy rodzaju telefonu (lub innego urządzenia jak np. modemu). Wynika z tego, że coraz
większego znaczenia nabiera nie sama cena za minutę, ale łączny koszt wszystkich usług na danych
rachunku jakie ponosi abonent oraz wartość dla niego oferty dodatkowej na np. inne usługi z jakich może
skorzystać. Z punktu widzenia operatora oferta taka pozwala mu na większe związanie z klientem i
zmniejsza jego chęć czy możliwości do późniejszej zmiany sieci z jakiej korzysta. Z punktu widzenia sieci
sprzedaży zmniejszenie erozji bazy abonentów sprzyja jej zagospodarowaniu w kolejnych okresach
podczas zakończania dotychczasowych kontraktów.
Inne sposoby wiązania klienta z danym operatorem, to sprzedaż pakietowa większej ilości kart/numerów
lub powiązanie usług głosowych z innymi usługami np. Internetem stacjonarnym, który był mocno
promowany w ramach operatorów.
Widoczna jest również tendencja sprzedawania jednorazowo większej liczby produktów (takich samych
albo uzupełniających się), które wymagają do prawidłowego działania większej niż jedna ilości kart SIM.
W zamian klient uzyskuje atrakcyjną cenę takiego pakietu oraz możliwość tańszych połączeń.
Kontynuowana jest strategia zwiększania roli dosprzedaży w strumieniu prowizji, co oznacza
wprowadzanie do oferty możliwości zakupu różnego rodzaju usług konwergentnych jak internet
stacjonarny, telewizja, ubezpieczenia sprzętu, telefony bezabonamentowe i wiele innych.
Sytuacja na rynku producentów smartfonów
Omdia twierdzi, że rynek smartfonów skurczył się w III kw. 2021 r. aż o 11.1%. Wszyscy producenci
dostarczyli na rynek 317.7 mln smartfonów zaś 357.4 mln rok wcześniej.
Spadek wynika z zaburzenia łańcucha dostaw i braku układów scalonych, co jest efektem zaburzeń
związanych z pandemią koronawirusa.
Według Omdii, największe spadki zanotowały trzy marki: Huawei, Realme oraz Samsung. Dzięki
premierze iPhone serii 13 był to bardzo dobry kwartał dla Apple.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
20
Większość przychodów na rynku smartfonów należy do Apple - reszta producentów odstaje do lidera,
bo sprzedaje bardzo wiele najtańszych urządzeń.
Kierunki rozwoju
W zakresie polityki rozwoju emitenta, który tworzy Grupę kapitałową, to strategia w tym zakresie polega
na indywidualnym rozwoju każdej spółki niezależnie od siebie, co jest związane nie tylko z
ograniczeniami wynikającymi z umów na wyłączność jakie w niektórych przypadkach wymagane
(podpisane), ale również większą przejrzystością takiej struktury, bardziej skutecznym jej zarządzaniem
oraz większym bezpieczeństwem działania.
Współpraca między spółkami opiera się więc w praktyce głównie na wsparciu finansowym poprzez
udzielanie czynnej (pożyczki) lub biernej (poręczenia) formy finansowania, obsłudze jednej spółki przez
inne oraz na dzieleniu wspólnych zasobów w sytuacji, kiedy istnieje taka możliwość. Strategie dotyczące
wspólnych działań w obszarze handlowym, to wspólne zakupy sprzętu lub obsługiwanie wspólnie tych
samych klientów. Dzięki takim działaniom możliwe jest uzyskiwanie bardziej korzystnych warunków
handlowych lub obniżanie kosztów logistycznych.
Emitent prowadzi obecnie część prac w imieniu i na rzecz spółek Grupy poprzez obsługę ich prac
biurowych oraz na prowadzenia księgowości. Część obsługi kanału e-commerce jest również
realizowana w modelu opartym na synergii. Zakres tych prac i współpracy może być w przyszłości dalej
rozwijany.
Ważniejsze zdarzenia mające znaczący wpływ na działalność oraz wyniki finansowe
emitenta w roku obrotowym lub których wpływ jest możliwy w następnych latach
Czynniki o jakich Zarząd posiada wiedzę, zostały już wykazane w niniejszym raporcie wcześniej.
Największy wpływ będzie miała prawdopodobnie jeszcze przez znaczną część roku, sytuacja związana
z dalszym rozwojem sytuacji epidemicznej. Mliwe zamknięcia gospodarki, nawet jeśli dotyczyć będą
krótszych okresów lub tylko wybranych obszarów działania, powodować będą i tak za każdym razem
zawirowania w działaniu, zwiększenie kosztów w stosunku do przychodów, dodatkowe koszty
logistyczne (związane z koniecznością przerzucenia towaru do innych lokalizacji, a potem z powrotem
związane z koniecznością ich zatowarowania). Epidemia wpływa również na inne kraje przez które
przebiegają linie logistyczne albo jest w nich produkowany dany asortyment towarowy. Takie problemy
w gospodarce światowej przekładają sna mniejszą dostępność produktów, przesuwanie terminów ich
dostaw i w konsekwencji zmniejszanie wysokości sprzedaży.
Współpraca z Apple prowadzona pod markę własną iDream będzie prowadzona w kolejnych okresach
czasu na podobnym poziomie. Zwiększeniu może ulec skala działania usług serwisowych oraz
sprzedaży w kanale e-commerce, który wykazuje dynamiczny wzrost obrotów. Powoduje to jednak
wzrost kosztów logistycznych, które w większości przypadków pokrywane są przez sprzedającego.
Poziom sprzedaży w kanale stacjonarnym nie powinien się zmienić, jeśli nie będzie kolejnych zamknięć
gospodarki i ograniczeń związanych z epidemią (powinien wrócić do poziomu sprzed epidemii).
Zmniejszona sprzedaż w czasie zamknięcia sklepów, przekłada się po ich otwarciu na wzrosty w
wynikach, co mniej więcej się obecnie bilansuje.
W ramach operatora T-Mobile stosowany system rozliczeń prowizyjnych podlega systematycznym
zmianom i modyfikacjom. Trudno jednoznacznie oszacować jego wpływ na wyniki, bo zależeć on dzie
również od oferty operatora oraz sytuacji na ryku (zwłaszcza związanej z pandemczy sytuacją w
związku z wojną w Ukrainie). Niezależnie od tego jak sprawdzi się dany system prowizyjny w praktyce,
w zależności czy wystąpią jeszcze kolejne okresy zamykania gospodarki, czy też nie (lub inne
perturbacje rynkowe), istniejący potencj danej sieci sprzedaży może być bardziej lub mniej
wykorzystany.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
21
Powyższe plany i zamierzenia mogą być jednak w dużej mierze zaburzone i będą zależne od
konsekwencji związanych z panującą epidemią lub sytuacją geopolityczną, co było opisywane już
wcześniej w niniejszym raporcie.
W dniu 15 marca 2022 roku została podpisana przez Spółkę i pozostałych udziałowców, przedwstępna
umowa sprzedaży 100% udziałów w spółce Soon Energy Poland Sp. z o.o. („SEP”, spółka
stowarzyszona) z siedzibą w Warszawie. Spółka jest mniejszościowym udziałowcem posiadającym
46% udziałów w SEP. Nabywcą udziałów spółki stowarzyszonej jest EDP Energia Polska Sp. z o.o.
(EDP) z siedzibą w Warszawie.
Za zbycie 460 udziałów posiadanych przez Eurotel S.A. w SEP, wstępnie ustalono, że Emitent otrzyma
kwotę w wysokości 11 mln zł.
Otrzymana oferta zakupu udziałów SEP uzyskała akceptacje jej parametrów przez Radę Nadzorc
Spółki.
Podanie do publicznej wiadomości informacji o zawarciu niniejszej umowy zostało opisane w Raporcie
bieżącym w dniu 15 marca 2022 roku.
Zawarcie ostatecznej transakcji sprzedaży udziałów SEP nastąpi po podpisaniu umowy przedwstępnej
i w ciągu 20 dni od spełnienia się warunku zawieszającego w postaci udzielenia przez bank kredytujący
SEP zgody na zawarcie transakcji i ustanowienie przez EDP zabezpieczeń dla SEP z tytułu zobowiąz
tej spółki w stosunku do banku w związku z udzielonym kredytem oraz zwolnienie Emitenta z
zobowiązań z tytułu gwarancji spłaty kredytu zaciągniętego przez SEP.
Przenoszenie numerów w 2021 roku (źródło UKE):
W polskich sieciach komórkowych w IV kwartale 2021 roku przeniesiono ponad 370 tys. numerów. To
więcej niż w III kwartale 2021, gdy przeniesiono 332 902 numery.
Orange Polska stracił niecałych 500 użytkowników kart SIM, Plus stracił ponad 28 tys., a Play ponad
17 tys. klientów. Dodatnim bilansem zakończył T-Mobile, zyskując niemal 15 tys. nowych
użytkowników.
W sieciach stacjonarnych w IV kwartale 2021 roku przeniesionych zostało łącznie 117 073 numery, o
wiele (ponad 50 tys.) więcej niż w poprzednim kwartale, kiedy liczba ta wyniosła 66 266.
W 2021 r. przeniesiono w sumie 1 420 570 numerów komórkowych i 386 572 numerów stacjonarnych.
Najlepszy bilans uzyskał Orange Polska, zyskując w sumie 29 938 klientów. Na plusie ubiegły rok
zamknął też T-Mobile, z 17 840 nowymi klientami. Stratę wykazały Polkomtel (odpływ 52 638 klientów)
i P4, z którego sieci przeniesiono 133 454 numery.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
22
Z powyższego zestawienia widać, że posiadanie w portfelu więcej niż jednego operatora zwiększa
szanse, że ryzyko zmniejszenia jego skali działania będzie mogło być w części zniwelowane przez innego
operatora albo uśredni powstałą dysproporcję.
Niezależnie od dywersyfikowania źródeł przychodów w obszarze współpracy z operatorami
telekomunikacyjnymi, aktywnie prowadzone jest rozeznanie rynku pod kątem kolejnych możliwości
wzrostu skali działania w innych obszarach.
Rozwój współpracy z Apple jest tego najlepszym przykładem w ostatnim czasie. Skala działania tej
współpracy ulega sukcesywnie wzrostowi. Rośnie wielkość sieci sprzedaży detalicznej w salonach klasy
premium, rozwija się kanał sprzedaży internetowej. Rozwijane nowe usługi jak serwis czy oferta dla
biznesu. Dalszego rozwoju oczekuje się również od poszczególnych kanałów sprzedaży nie tylko
stacjonarnych salonów sprzedaży, ale i sklepu internetowego iDream.pl. W planach jest dalsze rozwijanie
aktywności dotyczącej biznesu i dostarczania sprzętu i rozwiązań Apple dla odbiorców instytucjonalnych,
szkolenia w zakresie użytkowania urządzeń Apple oraz edukacja. Obszary te na tyle duże pod
względem potencjału, że umożliwiają znaczne zwiększenie skali działania w przypadku umiejętnego ich
zagospodarowania w przyszłości.
Nawiązanie współpracy z producentem Xiaomi i budowanie sklepów tego producenta pod własną marką
MiMarkt jest kolejnym etapem rozwoju usług świadczonych dla innych partnerów polegającej na obsłudze
w ich imieniu sieci sprzedaży detalicznych. W ramach tej działalności prowadzonej przez spółkę zależną
Viamind, funkcjonuje sklep internetowy MiMarkt.pl, który uzupełnia ofertę sklepów stacjonarnych
zwłaszcza w okresie pandemii i ograniczeń związanych z handlem.
Opis zmian w zasadach zarządzania przedsiębiorstwem
W 2021 roku nie nastąpiły istotne zmiany dotyczące zasad zarządzania przedsiębiorstwem.
Aktualnie działająca Rada Nadzorcza została powołana uchwałą podczas WZA w dniu 20 sierpnia 2020
roku na 3 letni okres kadencji. Radę Nadzorczą Eurotel SA tworzy obecnie 5 członków.
W składzie Rady Nadzorczej został powołany trzyosobowy Komitet Audytu w dniu 20 sierpnia 2020 roku.
Informacje szczegółowe na powyższy temat, znajdują się w Raporcie o przestrzeganiu zasad ładu
korporacyjnego, który stanowi załącznik do Raportu rocznego za 2021 rok.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
23
Skład Zarządu nie uległ zmianie. Obecny Zarząd został powołany uchwałą Rady Nadzorczej Eurotel SA
w dniu 20 maja 2021 roku na 3 letn kadencję, która upływa zgodnie ze Statutem Spółki w chwili
zamknięcia ostatniego roku obrachunkowego oraz przyjęcia sprawozdania przez WZA i uzyskania
absolutorium przez członków Zarządu.
Obecnie Zarząd tworzy:
Prezes Zarządu – Krzysztof Stepokura,
Wiceprezes Zarządu Tomasz Basiński.
Funkcjonuje również dwóch prokurentów, którzy nie ulegli zmianie i mają zapewnić Spółce sprawność
formalnej reprezentacji i ciągłość reprezentacji w sytuacji niepełnego składu Zarządu.
Aktualne składy organów zarządczych jak i nadzorczych oraz szczegóły ich powołania wraz ze statusem
niezależności poszczególnych członków, podane są w Raporcie o przestrzeganiu zasad ładu
korporacyjnego, który stanowi załącznik do Raportu rocznego za 2021 rok.
Skład zarządów w spółkach zależnych i stowarzyszonych nie uległ zmianie.
Umowy z osobami zarządzającymi przewidujące rekompensaty z tytułu zakończenia
współpracy
W Eurotel SA nie istnieją żadne inne umowy poza standardowymi wynikającymi z kodeksu pracy, które
nakładałyby na Spółkę dodatkowe obowiązki wynikające z rezygnacji lub zwolnienia osób
zarządzających.
Wartość wynagrodzeń, nagród i korzyści należnych osobom zarządzającym i
nadzorującym
Podstawowe założenia systemu wynagrodzeń w Eurotel SA określają, że nie istnieje żaden system
wynagrodzeń, premii ani programów opartych na kapitale Spółki. Biorąc jednak pod uwagę, że aktualni
członkowie Zarządu są jednocześnie prywatnymi akcjonariuszami Spółki, istnieje korelacja między
wynikami Spółki, a ich późniejszymi przychodami podczas podziału zysku.
Umowy o pracę z osobami pełniącymi równocześnie funkcje członków Zarządu zawarte na czas
nieokreślony z 3 miesięcznym terminem wypowiedzenia.
Za pełnienie funkcji Zarządzie Eurotel SA nie jest wypłacana pensja. Może być jednak wypłacona premia,
która wyliczana jest w wymiarze procentowym i zależna jest od osiąganych przez Grupę wyników
finansowych wyrażonych zyskiem netto. W przypadku, kiedy wynik za dany rok jest niższy od 75% wyniku
za poprzedni rok, premia nie jest wypłacana. Wypłata premii następuje po zatwierdzeniu sprawozdania
finansowego przez WZA oraz uzyskaniu absolutorium przez członków Zarządu.
Pozafinansowe składniki wynagrodzenia w Eurotel dla Członków Zarządu i kluczowych menadżerów
nie istnieją takie składniki oprócz podstawowych narzędzi pracy.
Samochód służbowy i inne narzędzia pracy (komputer, telefon komórkowy) są niezbędne do
wykonywania swoich obowiązków służbowych na danych stanowiskach.
Wynagrodzenia stałe oraz premie osób zarządzających i nadzorujących w raportowanym okresie podane
są w informacjach finansowych dołączonych do Raportu Rocznego za 2021 rok.
W 2021 roku zasady w Polityce wynagrodzeń nie uległy zmianie i opublikowane w stosownym raporcie
bieżącym oraz na stronie korporacyjnej Eurotel SA.
Biorąc pod uwagę wyniki spółki w trudnym i wyjątkowym okresie jakim był 2021 rok, należy ocen
pozytywne spełnianie celów polityki wynagradzania Zarządu Eurotel SA i jej wpływu na stabilność
działania oraz budowanie wartości dla akcjonariuszy. Więcej informacji o realizacji polityki wynagrodzeń
Grupy Eurotel znajduje się w Sprawozdaniu o wynagrodzenia, które sporządzanie jest corocznie od 2021
roku.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
24
Akcje Spółki posiadane przez osoby nadzorujące i zarządzające:
Aktualny stan posiadania akcji przez osoby zarządzające i nadzorujące wg posiadanych przez Zarząd
Emitenta informacji na ten temat i stanu na dzień przekazania raportu za 2021 r.:
Zarząd:
Akcjonariusz
Liczba akcji
% kapitału
% głosów
na WZA
Krzysztof Stepokura
1 131 182
30,18%
30,18%
Tomasz Basiński
115 000
3,07%
3,07%
Rada Nadzorcza:
Akcjonariusz
Liczba akcji
% kapitału
% głosów
na WZA
Jacek Foltarz
707 399
18,87%
18,87%
Marek Parnowski
72 000
1,92%
1,92%
Informacje o umowach mogących zmienić proporcje posiadanych akcji
Nie znane Zarządowi umowy w wyniku których mogą w przyszłości nastąpić zmiany w proporcjach
posiadanych akcji przez dotychczasowych akcjonariuszy.
Informacje o kontroli programów akcji pracowniczych
Nie istnieją w Spółce programy pracownicze oparte na akcjach Spółki.
Dane odnośnie daty zawarcia umowy z podmiotem uprawnionym do badania
sprawozdania oraz łącznej wysokości wynagrodzenia wynikającego za badanie
sprawozdania finansowego
Umowy z podmiotem uprawnionym do badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy 2021:
Działając na podstawie art. 384 § 1 Kodeksu spółek handlowych i § 20 pkt 2 lit. n) Statutu Spółki,
w Gdańsku, za pośrednictwem elektronicznych środków komunikacji Rada Nadzorcza Spółki na
podstawie przedstawionych przez Zarząd Spółki propozycji oraz rekomendacji Komitetu Audytu
dokonała wyboru podmiotu uprawnionego do badania sprawozdania finansowego i wyraziła zgodę na
zawarcie z REWIT Księgowi i Biegli Rewidenci sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku 80-137, ul. Starodworska
1, numer w rejestrze firm audytorskich: 101, umowy:
- na wykonanie przeglądu jednostkowego sprawozdania finansowego Eurotel SA i skonsolidowanego
sprawozdania finansowego Grupy Eurotel za okres od 1.01.2021 do 31.12.2021, od 1.01.2022 do
31.12.2022 oraz od 1.01.2023 do 31.12.2023 r., tj. za najbliższe trzy lata obrotowe;
- na badanie jednostkowego sprawozdania finansowego Eurotel S.A. i skonsolidowanego sprawozdania
finansowego Grupy Eurotel S.A. za okres od 1.01.2021 do 31.12.2021, od 1.01.2022 do 31.12.2022
oraz od 1.01.2023 do 31.12.2023 r., tj. najbliższe dwa lata obrotowe z limitem maksymalnego
wynagrodzenia dla biegłego rewidenta w wysokości łącznie 83 000 zł netto/rocznie.
Maksymalne wynagrodzenie za 2020 rok wynosiło 75 tys. zł.
Sprawozdanie Zarządu z działalności Eurotel SA za okres 01.01.2021 do 31.12.2021 roku
25
Uchwała Rady Nadzorczej nr 01/07/2021 podjęta została w dniu 14 lipca 2021 roku.
Z racji wniesienia zorganizowanej części przedsiębiorstwa MOORE Rewit Audyt Sp. z o.o. (po zmianie
nazwy z Rewit Księgowi i Biegli Rewidenci Sp. o.o.) na spółkę Moore Polska Audyt Sp. o.o. z siedzibą
w Warszawie przy ul. Tytusa Chałubińskiego 8 nr na liście firm audytorskich 4326, przeniesione
zostały wszelkie prawa i obowiązki z dotychczasowych umów o przeprowadzenia rewizji finansowej w
związku z czym podmiotem uprawnionym i wybranym do badania Emitenta jak i spółek Grupy Eurotel
w podanych okresach jest obecnie Moore Polska Audyt Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie.
W roku 2021 spółka zawarła umowę z MOORE Rewit Audyt Spółka z o.o. z siedzibą w Gdańsku 80-
137, ul. Starodworska 1, numer w rejestrze firm audytorskich: 101 o przeprowadzenie badania
sprawozdania finansowego za rok obrotowy od 01.01.2021 do 31.12.2021 roku oraz od 01.01.2022 roku
do 31.12.2022 roku oraz od 01.01.2023 do 31.12.2023 roku ustalając wynagrodzenie za usługi w
wysokości:
Zakres prac
za okres
01.01-31.12
kwota netto
badanie jednostkowego sprawozdania finansowego
2021
20 500,00
badanie skonsolidowane sprawozdania finansowego
2021
11 000,00
przegląd jednostkowego sprawozdania finansowego
2021
8 000,00
przegląd skonsolidowanego sprawozdania finansowego
2021
5 000,00
badanie jednostkowego sprawozdania finansowego
2022
20 500,00
badanie skonsolidowane sprawozdania finansowego
2022
11 000,00
przegląd jednostkowego sprawozdania finansowego
2022
8 000,00
przegląd skonsolidowanego sprawozdania finansowego
2022
5 000,00
badanie jednostkowego sprawozdania finansowego
2023
20 500,00
badanie skonsolidowane sprawozdania finansowego
2023
11 000,00
przegląd jednostkowego sprawozdania finansowego
2023
8 000,00
przegląd skonsolidowanego sprawozdania finansowego
2023
5 000,00
Wynagrodzenie wskazane powyżej obejmuje także ocenę zgodności sprawozdania finansowego z
wymogami Rozporządzenia ESEF dokonywanej przez biegłego rewidenta.
W roku obrotowym 2021 spółka zawarła umowę z MOORE Rewit Audyt Spółka z o.o. polegającą na
ocenie rocznego sprawozdania o wynagrodzeniach zarządu i rady nadzorczej Eurotel SA za okres
2019-2020 z uwzględnieniem obowiązujących przepisów prawa.
Wartość usługi netto wynosi 5.000,00 zł.
Gdańsk, dn. 8 kwietnia 2021 roku
W imieniu Zarządu Eurotel SA
Prezes Zarządu Wiceprezes Zarządu
Krzysztof Stepokura Tomasz Basiński