Jednostkowe sprawozdanie finansowe za okres od 01.01.2024 do 31.12.2024 roku
74
Zmniejszająca się inflacja, powinna poprawić sytuację w zakresie większego popytu jak i możliwości
finansowania zakupów. Obecnie jest ona nadal dosyć wysoka, a planowane zmiany stóp
procentowych raczej nie nastąpią w pierwszej połowie roku.
Brak większej dynamiki wzrostu sprzedaży w kanale stacjonarnym iDream jaki miał miejsce w 2024
roku, świadczy obecnie o zoptymalizowaniu procesów sprzedaży w prowadzonej sieci detalicznej i
trudno będzie oczekiwać zmiany w tym zakresie i wykazania wzrostów bez powiększenia się rynku
czy to jako potencjału popytowego czy też skali działania.
Kanał e-commerce w branży w której działa Emitent, charakteryzuje się bardzo dużą
konkurencyjnością i wynikającymi z tego niskimi marżami. Emitent prowadzi specjalistyczny sklep
iDream.pl, gdzie tylko z ograniczonego portfela produktów może generować marże służące pokryciu
wysokich kosztów prowadzenia sklepu internetowego (reklama, agencje marketingowe, inwestycje w
dewelopment, wynagrodzenia specjalistów itd.) w przeciwieństwie do sklepów prowadzonych np.
przez sieci handlowe, oferujące szeroki asortymentów, uzupełniających się produktów. Skutkiem tego
jest niski poziom bezpiecznej marży uzyskiwanej w tym kanale, co w sytuacji pojawienia się
chwilowych ofert promocyjnych przez konkurentów na rynku albo powstania dodatkowych kosztów
działalności, skutkuje dalszym obniżeniem marży do poziomów nie gwarantujących już utrzymania
rentowności, mimo generowania coraz większych przychodów z tego tytułu.
Wojna celna na poziomie globalnym między największymi graczami na rynku może mieć jednak
bezpośredni wpływ na sytuację Emitenta, gdyż producentem towaru o największym znaczeniu w
przychodach jest Apple czyli amerykańska firma, która produkuje w większości swój towar w
fabrykach położonych w Chinach, a kraje te nie tylko między sobą ale i rynkiem europejskim (UE)
toczą wojnę celną, której konsekwencje w przypadku nałożenia ceł mogą znacząco ograniczyć
krajowy rynek sprzedaży.
Niezależnie od czynników o charakterze globalnym, warunki współpracy z Apple są przedmiotem
częstych zmian w zakresie marży, która sukcesywnie się zmniejsza nie tylko w wyniku polityki
cenowej tego producenta, ale również dużej konkurencji na rynku krajowym i różnych warunków
handlowych między poszczególnymi kanałami sprzedaży, co przekłada się na zmniejszenie finalnej
marży uzyskiwanej na działalności w ostatnich latach. Marża jest obniżana również m.in. poprzez
zmiany cen detalicznych produktów jak i w wymiarze bezwzględnym w związku z polityką cenową
tego producenta w stosunku do swojej sieci sprzedaży.
Zwiększenie ilości punktów własnych w związku ze zmianą w strukturze sieci sprzedaży w ramach T-
Mobile oraz konieczność posiadania większej ilości pracowników, skutkować będą zwiększeniem
kosztów osobowych i innych kosztów sprzedaży (czynsze, media) w prowadzonej sieci sprzedaży, co
również będzie rodziło znaczący wzrost ryzyka zmiany takiej struktury (punkty mogą być nierentowne),
co wcześniej nie miało miejsca w takiej skali.
Zmiany w wysokości wynagrodzenia minimalnego będą miały większy niż dotychczas wpływ na wyniki
z racji większego udziału tego składnika kosztów.
W wyniku powyższych zmian powodujących zmniejszenie dywersyfikacji prowadzonej działalności
(zakończenie współpracy z Xaomi) nastąpiło również jeszcze większe uzależnienie od operatora T-
Mobile, który obecnie ma praktycznie całkowitą kontrolę nad działalnością sieci sprzedaży i może
decydować czy dany punkt będzie dalej funkcjonował w sieci danego partnera, jeśli nie będzie
realizował narzuconych celów. Dotychczas to jednak bardziej leżało w kompetencji właściciela danej
sieci sprzedaży i czasami uzasadniało również funkcjonowanie mniej rentowych salonów. Obecnie
rola partnera T-Mobile sprowadzona jest do obsługi zarządzanej przez siebie sieci sprzedaży zgodnie
z oczekiwaniami operatora. Obecnie funkcjonujący system prowizyjny będzie na tyle efektywny dla
Emitenta, na ile pozwoli mu na to operator, który zdecyduje o wielkości i sposobie wypłacania prowizji.